De Nederlandse startup Seamore die zeewier verkoopt als pasta heeft bijna een miljoen euro aan financiering opgehaald. 

Het is november 2013. Willem Sodderland is op vakantie op het Spaanse eiland Ibiza, als hij in een restaurant een zeewiersalade bestelt. Hij krijgt inderdaad een bord geserveerd, maar kan daarop nergens zeewier ontdekken.

Toen wees zijn vrouw naar de groene slierten. “Volgens mij is dat het, zei ze.  Ik geloofde het niet, want het leek op pasta. Ik ben naar de chefkok gelopen en die zei dat het echt zeewier was. Het kwam zo van de rotsen af”, zei Sodderland vorig jaar in gesprek met Z24.

Financiering van Rabo

Daar ontstond het idee om pasta van zeewier te maken. Na een succesvolle crowdfundingcampagne, waarbij het bedrijf ruim 20.000 euro ophaalde, zet Seamore nu de volgende stap. Een groep investeerders stopt 950.000 euro in de Amsterdamse startup, schrijft Het Financieele Dagblad dinsdag.

Rabobank neemt bijna de helft van het bedrag voor z’n rekening. Andere partijen zijn ondernemer Stefan Kraan, die met zijn Ierse bedrijf Ocean Harvest zelf zeewier teelt, en vishandel Maxima Seafood.

Bij Albert Heijn en Plus

seamore pastaDe ‘pastavervanger’ van Seamore lijkt op tagliatelle en wordt geoogst aan de Atlantische kust van Ierland, Bretagne en voor de Spaanse kust. Zeewier is lekker, gezond en duurzaam, redeneert Seamore.

De zeewierpasta is vanaf deze week verkrijgbaar bij 500 vestigingen van Albert Heijn en Plus-supermarkten. En ook in het buitenland timmert Seamore aan de weg. In Denemarken en Zwitserland is de pasta reeds op kleine schaal te koop, en deze week komen daar tien winkels in Londen bij.

Seamore verkoopt nu zo'n 15.000 pakjes pasta per maand, die in de webshop 4,95 euro per stuk kosten. Sodderland ziet een miljardenmarkt in potentie. "De wereldwijde markt van pasta is 20 miljard euro. Al zou je daar maar een klein stukje van pakken, dan zou dat al fantastisch zijn."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl